Aikaisemmin tänä vuonna tulivat voimaan kuluttajansuojalain digitaalisia sisältöjä ja palveluja koskevat uudistukset. Tämän lisäksi kuluttajansuojalaki muuttuu vuoden 2023 alussa, kun muun muassa tavaroiden hinnanalennusten ilmoittelua koskevaa sääntelyä uudistetaan, puhelinmyyntisääntelyä tiukennetaan ja lakiin otetaan kokonaan uusi säännös kuluttaja-arvosteluista. Alla on esitelty eräitä keskeisiä kuluttajansuojan uudistuksia, jotka yritysten tulee ottaa huomioon.
Ilmoitusvelvollisuus alimmasta hinnasta ja automaattisesta päätöksenteosta hinnanmäärittelyssä
Vuoden 2023 alusta tavaroiden hinnanalennusmarkkinoinnissa yritysten tulee ilmoittaa myös alin hinta, jolla tavaraa on markkinoitu hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana. Muutos parantaa kuluttajan mahdollisuuksia arvioida alennuksen edullisuutta ja tekee hintakilpailusta avoimempaa.
Alimman hinnan ilmoitusvelvollisuus ei kuitenkaan koske kohdennettuja kanta-asiakasalennuksia tai rajatuille kuluttajille annettavia yksittäisiä alennuskoodeja, ja yritys voi jatkossakin antaa tietyille kuluttajille tai kuluttajaryhmille kohdennettuja yksilöllisiä tarjouksia ja alennuskoodeja hintatietoja ilmoittamatta.
Yritys voi määrittää kulutushyödykkeen hinnan ja tietyille kuluttajille tai kuluttajaryhmille antamansa tarjoukset yksilöllisesti hyödyntämällä automaattista päätöksentekoa ja kuluttajakäyttäytymisen profilointia. Yrityksen on kuitenkin tällaisissa tapauksissa annettava tieto kuluttajalle siitä, mikäli kulutushyödykkeen hinta on määritelty yksilöllisesti automaattista päätöksentekoa hyödyntäen.
Kuluttaja-arvostelujen alkuperän varmistaminen
Vuoden 2023 alusta lukien yritysten tulee tuotteista julkaisemiensa kuluttaja-arvosteluiden yhteydessä antaa kuluttajille tieto siitä, onko yritys varmistanut arvostelujen olevan peräisin sellaisilta kuluttajilta, jotka ovat itse ostaneet tavaran tai todellisuudessa käyttäneet sitä. Yritysten tulee lisäksi kertoa kuluttajille, millä tavalla se on siitä varmistunut. Yritykset voivat varmistaa tämän esimerkiksi siten, että ainoastaan kulutushyödykkeen ostaneet kuluttajat voivat kirjoittaa tuotearvostelun heille sähköpostitse lähetetyn linkin kautta.
Kiellettyä on esittää tekaistuja kuluttaja-arvosteluja tai suositteluja, ostaa arvosteluja tai suositteluja taikka vääristellä arvosteluja ja sosiaalisen median suositteluja.
Verkossa toimivan yrityksen tiedonantovelvollisuus
Jatkossa verkossa toimivalla markkinapaikalla tulee tuotteen markkinoinnin yhteydessä ilmoittaa, onko myyjänä elinkeinoharjoittaja vai muu taho. Kuluttajien tulee siten saada tieto siitä, kenen kanssa se on tekemässä sopimuksen ja sovelletaanko sopimukseen kuluttajansuojalain säännöksiä. Mikäli myyjä on muu kuin elinkeinoharjoittaja, tulee kuluttajalle antaa tieto siitä, ettei solmittavaan sopimukseen sovelleta kuluttajansuojalainsäädännön antamaa suojaa.
Puhelinmyynnin tarjoukset tulee toimittaa kuluttajille kirjallisesti
Vuoden alusta 2023 lukien kuluttajansuojalaki tulee sisältämään kokonaan uuden pykälän puhelinmyynnistä. Jatkossa elinkeinonharjoittajan tulee toimittaa puhelimessa kuluttajalle annettu tarjous kirjallisesti tai muulla pysyvällä tavalla. Puhelimitse tehty suullinen sopimus ei sido kuluttajaa, mikäli kuluttaja ei ole kirjallisesti, allekirjoituksellaan tai muulla pysyvällä tavalla puhelinkeskustelun jälkeen hyväksynyt annettua kirjallista tarjousta. Kuluttaja ei tällöin ole velvollinen maksamaan tai palauttamaan yrityksen sille toimittamaa kulutushyödykettä. Jos yritys laiminlyö noudattaa kirjallista vahvistusmenettelyä puhelinmyynnissä, yritykselle voidaan määrätä lisäksi seuraamusmaksu.